Silat Cekak Hanafi Dalam Kenangan

Filed under: by:
Share

Salam semua..

Pejam celik pejam celik..kejap je rasa dah sem 7. Sem ini adalah sem terakhir saya bersama Silat Cekak Hanafi di UPSI ini. Dan secara rasminya, berakhirlah perkhidmatan saya sebagai Presiden Persatuan Seni Silat Cekak Pusaka Ustaz Hanafi.

Banyak kenangan yang saya dapat di sini. Bermula dari sem 1, masa tu orang pertama yang saya jumpa adalah Syazwan. Dan kemudian mula berkenalan dengan senior-senior disitu termasuklah meor, faisal, bidin, kak rin, kak husni, kak mai, kak dibah, kak matun..wah..banyaknya..kepada yang tak disebut tu jangan marah yer..Tak ingat, sebab banyak sangat. Hehe..

Nak dijadikan cerita, hari pertama saya pada malam tu dah mula training untuk pertandingan wajadiri ke UPM. Masa tu Abg Asri, jurulatih kami telah pilih saya sebagai hero untuk acara 5 serang 1 kreatif. Waahh..baru masuk terus jadi hero? Serba salah juga saya masa tu. Tapi disebabkan saya pegang title sebagai "ahli tamat"..So, kat situlah kelebihan saya berbanding dengan yang lain. Mostly, abang2 dan kakak2 kat sana tak habis belajar lagi. Untuk pengetahuan semua, saya mula belajar silat ini semasa di tingkatan 4 lagi di Sekolah Dato' Abdul Razak (SDAR).Alhamdulillah, berkat belajar dengan jurulatih Abg Shahril, saya tamat belajar silat ini dalam masa setahun ( 2003 ). Haha..masa tu sape tak kenal dengan Abg Shahril, kalau bagi buah memang terasa satu badan. Sampaikan ada yang takut-takut dengan Abg Shahril. Ala..relaks la. Nama pun belajar silat. Di SDAR ni, kami memang berlatih atas simen. Betul-betul dihadapan Dewan sekolah kami. Masa tu Allah sahaja yang tahu sampai bengkak-bengkak lutut dibuatnya. Tapi semua tu kenangan manis kan?

Tak sangka, selepas pertemuan saya dengan silat cekak ni, saya terus sambung di UPSI pula. Masa mula-mula kelas, seriously memang saya dah tak ingat buah yang saya belajar selama ini. Yelah, masuk matrik tak pernah berlatih pun. Tak ada member untuk berlatih. Setahun pulak tu..Ingat lagi masa tu saya duduk kat depan pusat ko, saya belek2 semula buku yang saya bawak.

"Waahh...kenapa aku tak ingat langsung nama buah nie..Huhu"

Yang saya ingat masa tu hanya pergerakan buah, nama buah memang saya tak ingat. Tambah pula masa tu saya kena jadi pembantu kelas untuk budak2 ko kurikulum. Alamatnya WAJIB lah saya mengingat semula susunan buah dalam silibus Silat Cekak.

Tahun 2006, itulah pertama kali saya masuk pertandingan wajadiri di UPM. Memang penat, sebab masa tu lelaki tak cukup. Sampaikan saya masuk 6 acara !! Tapi dah tak ada rezeki kan..mungkin belum cukup latihan lagi untuk menang dalam acara yang saya masuk.

Tahun 2007, sekali lagi kami wakil dari UPSI masuk pertandingan wajadiri di MMU, cyberjaya. Cantik juga MMU nie..Kat sini jugaklah sejarah hitam saya dalam silat. Memang sedih sangat-sangat. Tah kenapa, saya lalai sehingga konsep asas dalam silat pun saya boleh lupa.

"Ingat, cecah penumbuk dulu baru ambil !! "

Bayangkanlah, masa tu merupakan acara terakhir.Acara 5 serang 1 kreatif. 100% penonton melihat saya masa tu. Apabila tiba orang terakhir menumbuk saya dari belakang, tiba-tiba saya dah berpusing dahulu sebelum penumbuk sampai...Arrgghh..TIDAK !!

Semua orang kecewa melihat keadaan saya masa tu. Juri pula hanya beri markah kasihan kepada kami..Huhu..Sejak pada kes itulah, saya selalu tekankan dalam kelas latihan saya supaya tunggu penumbuk sampai baru ambil kaedah. Ingat tu adik-adik..!!

Then..masa terus berlalu. Kalau dulu saya famous dengan panggilan "adik hafis"..Yelah, sayalah orang paling muda dalam silat masa tu. Yang tak tahan tu ada yang ingat saya dah 24 tahun!! Hampeh betul..ingat saya dah tua ke..Saya baru 19 tahun la masa tu!

Kemudian, panggilan tu dah tak ada..semua akak2 dan abg2 senior dah mula mengajar di sekolah masing-masing..Wahh..rindunya kenangan lalu..Sekarang nie hanya terkenal dengan panggilan "Abg Hafis" sahaja..Boleh la..So far, dah sem 7..Memang layak pun dipanggil macam tu..Hehe..Bagi kelas latihan saya, sekarang nie CEKAK 2..memang dia orang dah tahu trend saya macam mana..Kalau saya tak sempat nak panaskan badan masa mula-mula kelas, mereka lah kena "panaskan" badan dulu..Hehe..Siap kena berlari sana sini. Tak pe..exercise kaki yer..

Jadi, apa yang saya harapkan..semoga perlantikan Majlis Tertinggi yang baru ini dapat pertahankan silat cekak hanafi UPSI. Bukan senang nak jadi ketua, daripada pengurusan persatuan hinggalah pengurusan Ko Kurikulum. Kedua-duanya berbeza..Tapi berkat kesabaran, saya bersyukur kerana sempat belajar serba sedikit corak pentadbiran dan juga karenah pelbagai pihak di UPSI nie..Haha..Tunggulah korang..Saya nak tengok dari jauh je..Hehe..

Kepada MT yang bersama saya, Opie, Mamin, Liza, Maisarah, Naim, Zura dan juga AJK-AJK yang terlibat, thank you very much..thanks atas sokongan korang selama ini. Tanpa korang siapalah saya kan? Mula-mula tu tak confident juga bila jadi Presiden, tapi lama-lama dah ok dah..Kena belajar ikut rentak semasa. Thankz juga kepada Abg Lan dan Abg Zul, sebab dah banyak beri tunjuk ajar kepada saya. Walaupun kena tegur secara kiasan, bagi yang faham tu faham la kan. Kadang-kadang bila Abg Lan tegur kat kita orang secara kiasan, budak-budak nie ada jugak yang tak faham..adieyh...





Satu sahaja amanat saya kepada MT baru..

"JAGALAH PERSATUAN KITA BAIK-BAIK..DALAM DIAM-DIAM, MASIH RAMAI YANG SEDANG MEMERHATIKAN KITA. JANGAN LEKA..JANGAN ALPA..BILA-BILA MASA SAHAJA PERSATUAN INI BOLEH JATUH KE TANGAN ORANG YANG TAK BERTANGGUNGJAWAB..JADI, SENTIASALAH BERINGAT YER.."

Haha...maksud mendalam tu..Kaji baik-baik yer...






7 comments:

On July 18, 2009 at 3:59 AM , din3187 said...

Salam Dik Tahniah,
Akak mendoakan semoga adik dapat menggunakan ilmu kearah yg bermanfaat dan menjadi insan yang cemerlang dimata IbuBapa, keluarga, isteri, anak2 dan cucu-cicit satu hari nanti kerana, walau hancur jasad dikandung tanah tapi budi yg baik akan dikenang oranglain sepanjang masa dan apabila orang yg bercakap perkara yg baik2 tentang kita ia akan menjadi satu doa...

 
On July 18, 2009 at 12:36 PM , din3187 said...

salam..baru saye tau yg awk budak sdar and awak ahli silat pusaka hanafi..
utk pengetahuan awk,saye ex student stf..batch 0206..and saye juga aktif silat cekak masa skolah dulu..saye presiden persatuan silat cekak masa kat skolah...ade msuk pertandingan wajadiri di kl anjuran utm xsilap..masa tu buat kat stadium ape ek nama stadium tu tapi dekat tasik titiwangsa..masa tu skali dgn majlis gemilang 40 tahun silat cekak...saye pon dah tamat silat cume skang ni saye dh xaktif lagi dh...lepas je abes skolah tros senyap sbb saye xjumpe mane2 tempat yg ade persatuan ni...pas abes skolah masuk matrik then masuk institut perguruan..dua2 tempat ni xde persatuan silat...sgt sdeh...masa pertandingan dekat kl tu skolah sy byk menang..dr 10 acara yg dipertandingkan,8 acara menang..saye pon hero tok acara 5 serang 1 kraetif..acara ni sy dpt naib johan jek..ade kesilapan teknikal sket masa acara ni sdg berjalan...anyway..nice to know u..salam perkenalan..

 
On July 18, 2009 at 1:19 PM , din3187 said...

amboi..bagus tul ek ada seni mempertahankan diri ni..dalia pun ade tau...ha...jgn tak caye....hehehe...

 
On July 18, 2009 at 11:53 PM , din3187 said...

salam pis...nape aku rase terkilan ek bca post ko..huhu
aku pon sma,byk je blaja hal2 berkaitan pengurusan silat ni
penting tu,leh aplikasi kt skolah..insya Allah..
aku nak ucap tahniah pada ko terutama sbgai ketua kami
xlupa jgk kepada AJK2 lain yg byk membantu..
kalu ada salah silap aku sepanjang aku jd org kanan ko,
aku mntak ampun,mntak maaf ye...hehehe
terkasar bahasa ke,rase xpuas ati ke, 0-0 la ek..
so,lepas ni masing2 dah wat haluan masing,
dah sibuk ngan keje sdri dah...
sama-sama doa smoga kepimpinan baru ni lagi terbaik daripada generasi kita walaupun pada hakikatnya zaman kita adalah yg terbilangggg...huhu

p/s: ada request yg nk main bowling skali lg..rematch yg dulu..
pertimbangkan ye mantan pres...

 
On July 19, 2009 at 2:42 AM , din3187 said...

wah..siap ada request2 lagi..aku set jer.tangan nie pun rasa ringan je..yang penting "kalah kena blanja"..apa kata mantan MT vs MT baru..amacam? Hehe...

 
On July 19, 2009 at 8:46 AM , din3187 said...

huhu..sayunye hati bile dgr kata dr mantan presiden n timbalannya...
hmmm..nanti buat rematch lagi yer...ok gak tu tp kali ni kena la buat sesi rakaman tuk simpanan..buat kenangan..hahaha...semoga kedua2 mantan akan berjaya dalam kehidupan yang mendatang...tapi scr jujurnya, saya juga merasai kesayuan hati mantan2 ni...

 
On July 29, 2009 at 1:00 PM , din3187 said...

Salam..huhu..tahniah diuapkan atas pernah menjadi Presiden Silat Cekak Hanafi..
Mesti best kan..
Menjadi seorang ketua adalah pengalaman yang berharga..
Pengalaman berurusan dengan pihak universiti juga akan mematangka kita..
Wish u all the best..
May Allah Bless You..

 

Comments