Latihan Menembak di Gurun, Kedah

Filed under: by:
Share

Salam semua..

Baiklah..seperti mana yang telah saya janjikan, saya ingin berkongsi dengan para pembaca sekalian kisah perjuangan diriku selama sebulan sebelum ditauliahkan sebagai leftenan muda dalam askar wataniah.

Pada 19 Mei 2009, kami sebagai main body palapes UPSI bergerak ke Gurun, Kedah. Sebelum tu, pada 18 Mei 2009, pasukan pendahulu telah bergerak lebih awal sehari untuk melaksanakan tugas-tugas pentadbiran di sana. Inilah latihan menembak kali terakhir bagi saya sebagai pegawai kadet dalam palapes upsi ni.


Perjalanan ke sana memang lama, duduk dalam bas pun asyik tido jer..huhu..
Bila sampai sahaja di Kem Hobart Gurun, Kedah masing-masing ditempatkan ke penginapan masing-masing. Haha..macam biasa lah, perempuan @ PKW tinggal kat dalam asrama, siap ada katil lagi dan kami nie lelaki @ PK juz tido berlantaikan simen. Sejuk tu... Apa-apa pun, penginapan kira memuaskan juga la. Ada kipas..(kesian bangunan sebelah tak ada kipas, siap tumpang tido bangunan aku lagi..huhu).

Latihan kali nie pun agak santai, tak rushing macam dulu. Maybe sebab latihan menembak Fasa 1 telah dilaksanakan seminggu sebelum latihan kami. Temasuklah pertandingan menembak bersama-sama staf UPSI. Huh..kalau dah nama pun pertandingan, faham-faham je la. Pentadbiran memang memenatkan. Hias tu, hias nie..Macam-macam lagi la. Tapi untuk latihan menembak Fasa 2 nie, lebih kepada senior sahaja, cuma ada la sikit-sikit junior dan intermediate yang tak terlibat dengan ROS.

Latihan menembak kali nie seronok sebab dapat menembak Mortar 60mm. Hehe..Senior Batch 2 dulu pun tak dapat merasa nak menembak Mortar nie. So, memang saya guna peluang nie sebaik yang mungkin. Buat pengetahuan anda semua, sebutir bom mortar tu pun dah berharga RM750..Perghh..Mahal beb !! Sorang dapat 2 butir bom mortar pulak tu. Kepada sesiapa yang tak tahu macam mana rupa mortar tu, meh tengok sini :




Yang nie saya ambil dari internet, cuma masa latihan kami tu tak guna kaki dan alas mortar. Juz pegang dengan tangan jer. Dan yang bawah nie pulak contoh bom mortar yang kami guna. Lebih kurang je, cuma warna berbeza :



Haha..masa mula-mula nak pegang tu, memang menggigil beb ! Mana taknya, bom hidup tu. Buatnya jatuh masa nak pegang, arwah la jawabnya semua yang berada berdekatan dengan kawasan tu. Oklah..Nanti kita sambung cerita kat UTM, Skudai pulak yer... Selamat Membaca !!


1 comments:

On July 10, 2009 at 1:00 AM , din3187 said...

awk...hye..heheh

 

Comments