Kisah di UTM,Skudai 4

Filed under: by:
Share

Salam semua..

Huhu..Hari-hari saya bukak laman blog saya, tapi entah kenapa tak de feel nak menulis. Mungkin banyak sangat problem yang berlaku sejak akhir-akhir nie. tambah pulak dengan istilah yang baru " 2 dalam 1". Ohh tidak..rasa menyesal pun ada. Huhu..

Tak pelah, hari ni saya masih diberi kekuatan untuk menyambung cerita sebelum ini. Banyak betul cerita yang dah tertangguh nie..Maaf yer kawan-kawan..

Back to our point, selepas sahaja semua kontinjen keluar baris dan berkumpul semula di tempat sebelum masuk padang kawad tadi. Kami diberitahu acara tertangguh selama sejam. Fuuhh..lama tu. Bukan apa, risau sebab matahari semakin naik meninggi. Kalau setakat kawad biasa masa panas-panas tak pe lagi, ini sebab nak menunggu ketibaan yang lama dan menunggu ucapan dari Tengku Mahkota Johor. Sedangkan masa raptai pun kami terpaksa berdiri senang diri hampir 5 minit !!

Dalam pada menunggu di luar tu, masing-masing duduk melepak. Huhu, taknak la saya..Baju mahal, kotor nanti. Hehe.. Saya terus mencari kenalan lama saya semasa di matrikulasi. Namanya Zulhaizar, roomate saya di matrikulasi N9. Cari..Cari..Cari..Akhirnya jumpa jugak si mamat nie. Apa lagi, terus keluarkan HP la. Nak ambil gamabr..Dah lama jugak tak jumpa dia. Mantap la Bro, JUO tu..Junior Under Officer. Apabila berborak dengan dia, ada jugak saya komen..


"Zack, apsal asyik nama U ko je yang kena tegur?"

Haha..untuk pengetahuan semua, sepanjang latihan kawad kami di UTM, nama UUM memang selalu sangat disebut-sebut oleh RSM. Terutamanya Palapes Udara dan Palapes Laut mereka. Siap kena gelar lagi tu,"Minah Garu".

"Ok kadet, lepas nie ko panggil budak perempuan tu MINAH GARU. Asyik menggaru je budak nie"

Haha..lebih kurang macam tu lah si RSM menegur salah seorang kadet perempuan UUM semasa kami sedang buat latihan kawad.

Kemudian si Zack nie ada jugak mengeluh, sebab UUM ada 3 Palapes. Darat, Udara dan Laut..So, komitmen dia orang tak sama. Malas nak hentak kaki, bergoyang-goyang, garu sana..garu sini. Sampaikan dia sebagai orang di depan kontinjen satu pun pening kepala dengan dia orang nie. Haha.. Sabar je lah Zack.

Tak lama selepas tu, saya minta diri untuk ke tempat saya semula. Huhu..sampai-sampai je tengok ayah saya dah ada kat situ. Tengah borak-borak dengan rakan saya. serba salah pulak sebab membiarkan ayah saya menunggu dan mencari-cari saya tadi. Hehe..

Sedang leka kami berbual, ayah saya pun menunjukkan kamera yang baru dibeli. Alahai, serba salah kali kedua saya dibuatnya. Yelah, kami nie mana ada kamera yang canggih-canggih sebelum nie. Itu pun yang jenis pakai filem. Lepas pada tu kami jarang mengambil gambar. Hanya menggunakan kamera di handphone jela. Semangat betul ayah saya nak mengambil gambar kami beramai-ramai. Nak tengok tak gambarnya? Meh tengok kat bawah yer..



Kemudian, giliran kawan saya pulak mengambil gambar kami anak beranak. Haha, tengok betul-betul. Ada iras-iras x? Antara saya dan adik beradik saya, sayalah orang yang hampir sama perangai dengan ayah saya nie. Nak tahu perangai apa? Hehe..RAHSIA..


Tak lama selepas tu, kedengaran peringatan dari komanden perbarisan supaya mengambil tempat masing-masing. Kami pun bergegas mengambil senjata masing-masing. Semangat nie..Hehe.. Harap-harap kali nie tak salah macam tadi. Ada sesetengah daripada kami mengatakan puncanya disebabkan pasukan pancaragam yang bermain muzik dengan rentak yang perlahan. Tak sama rentak semasa kami buat latihan 2 minggu lepas. Bila fikir-fikir balik, memang betul. Ayunan dan jalan kaki pun agak santai. Tak semangat la macam nie.Hehe..


"Bergerak ke kanan bertiga-tiga..ke kanan pusing !"

"Rusuk senjata"

Fuhh...Berdebar-debar hati kali nie. Matahari dah makin meninggi. Harap-harap tak de kesalahan kali kedua.

"Kontinjen nombor 1..Dari kiri, cepat jalan !"

"Dum...Dum..Dum.."

Macam biasa, kena selalu menyebut kiri kanan kiri dalam hati. Kalau tak, haru biru la jawabnya.

Perbarisan kali kedua agak berbeza. Ramai betul yang menunggu di kawasan masuk ke padang kawad. Wahh..memang meremang la bulu roma. Orang ramai berdiri di kiri dan kanan laluan kami masuk. Seolah-olah menanti ketibaan kami masuk ke padang. Control macho..Orang ramai nie..Hehe..

Alhamdulillah, perbarisan kali ini lebih baik dari tadi. Semuanya berjalan dengan lancar. Selepas sahaja kami berhenti, kami menunggu kemasukan kontinjen kedua ke padang kawad. Memang cantik..Dengan baju nombor 1, kasut berkilat..sama je pergerakan kaki dan tangan.

"Baris..Akan menghadap ke hadapan..Ke kiri pusing ! "

Aduuhh...panasnya. Silau mata saya. Sebab kami betul-betul mengadap matahari. Huhu..tahan je la. Kami terus menunggu ketibaan Tengku Mahkota Johor. Alhamdulillah, kali nie kami menunggu tak lama sangat seperti dalam latihan sebelum nie. Sempat jugak la saya melayan lagu yang dimainkan oleh pasukan pancarangam.

"Baris...Sedia !"

"Rusuk..Senjata"

"Hormat Diraja..Hormat senjata "

PRAP !!..Fuuhh..sedap betul mendengar hentakkan kaki. Sekali je bunyinya. Lagu Bangsa Johor dan Lagu Negaraku dimainkan..Semua orang berdiri dan bagi anggota yang memakai pakaian seragam, mereka akan tabik hormat semasa lagu dimainkan. Itulah kehebatan lagu Negaraku kita. Ramai yang tak sedar perkara ini. Selalunya orang akan main-main semasa lagu dimainkan. Berdiri tak betul..bercakap-cakap..membisu..Alahai, kenapa jadi begini? Lagu negara kita..Nyanyilah sama-sama. Kita hayati bersama-sama.Sedih kadang-kadang melihat masyarakat kita yang tak tahu mengenal erti hormat pada negara. Kalau anda semua pernah tengok perbarisan panji-panji diraja. Ketika itulah Panji-panji akan turun menyembah bumi. Bayangkan..panji-panji merupakan tanda kehormatan negara. Kalau anda pernah tengok filem-filem peperangan, dia orang sanggup berkorban demi mempertahankan panji-panji daripada jatuh menyembah bumi! Begitu juga dengan lagu Negaraku, begitu tinggi sekali nilainya kepada negara sehingga Panji-panji pun tunduk menyembah bunyi. Sanggup ke anda melihatnya?

Haha..sorilah bagi ceramah sikit. Hanya luahan hati sahaja. Lepas nie, buat betul-betul masa menyanyi lagu Negaraku yer. Kalau kita sendiri tak menghormati lagu Negaraku, macam manalah anak cucu kita nak hormat. Sia-sia sahaja pengorbanan orang dahulu mendapatkan Kemerdekaan untuk negara kita ini.

Masa terus berlalu..Acara kini sampai ke kemucaknya. Selepas kami berjalan lalu di depan Tengku Mahkota Johor, tibalah saat-saat titah ucapan daripada baginda. Masa inilah kontinjen UPSI menjadi sebutan oleh para hadirin..Nak tahu kenapa?

Sebab masa ini, 3 orang pegawai kadet dari UPSI telah jatuh menyembah bumi..Perghh...dalam hati saya, macam ada daulat Tengku Mahkota Johor nie..Memang pelik jugak, sebab masa Tengku Mahkota Johor nak berucap, ramai yang tumbang dan UPSI adalah pasukan pertama yang tumbang masa tu. Sebelum nie semua boleh maintain lagi.

"Ecah..tahan ecah..sikit je lagi"

Itulah kata-kata semangat yang kawan-kawan saya berikan kepada Ecah. Dah la dia berdiri dibarisan hadapan sekali. Kita orang pun dah risau kalau-kalau dia tumbang. Memang masa tu nampak ketara yang dia dah tak boleh nak berdiri lurus. Dalam kami memberi semangat kepada dia, tiba-tiba...

"Dup..."

Ah sudah..bukan Ecah yang tumbang, Bibi pulak yang tiba-tiba tumbang tanpa sebarang isyarat. Bibi berada dibarisan kedua dalam kontinjen pertama kami. Memang masa tu mata penonton tumpu 100% pada pasukan kami. Huhu..Malunya..Nasib baiklah kepala kami menghala ke kanan sebab mendengar titah dari Tengku Mahkota Johor. Kalau pandang ke depan, alamatnya mata masing-masing menghala ke pokok la..Hehe..

Masa ni agak kecoh, sebab suara orang ramai mula kedengaran. Lepas tu..sebelah Bibi adalah Ainum. Ya Allah..saya yang dibarisan ketiga nampak jelas apa yang berlaku pada Ainum..Sedih..Rasa nak menangis pun ada. Dia seolah-olah sedang menahan kesakitan. Jelas kelihatan, muntah mengalir perlahan-lahan jatuh ke bumi. Ya Allah..tak sanggup rasanya nak melihat. Sekali pandang seolah-olah dia sedang mengalami "sawan babi". Penuh mulutnya dengan muntah..Tapi kerana dia menahan, muntah tersebut keluar sedikit demi sedikit. Dia dah tak mampu nak berdiri. Kejap ke kanan..kejap ke kiri. Masing-masing terus bagi semangat pada dia. Tak lama je pun, habis ucapan..bacaan doa dan terus bergerak keluar padang.

Lepas tu..

"Uwek...."

Eeeii...muntah hijau!!

Kali nie si Ainum terus muntah dan dalam masa yang sama, dia terus tumbang ke kiri. Ya Allah, seksanya saya melihat dia. Apa yang membuat kami geram ialah pasukan pengusung lambat sangat sampai, sedangkan pasukan kami sudah 2 orang tumbang x sampai seminit !! Mereka datang dari belakang, dan terus mengambil kedua-duanya. Memang tergambar diwajah pasukan pengusung, mereka rasa pelik sebab sampai 2 orang yang jatuh pada masa yang sama. Mereka tak tahu nak ambil siapa dulu. Tapi kerana si Ainum jelas kelihatan muntah di tepinya, mereka mengambil Ainum dahulu sedangkan si Bibi yang jatuh pada mulanya.

Kemudian, kedengaran orang jatuh dari pasukan lain. Seolah-olah berlumba-lumba siapa yang jatuh dulu. Kalau anda berada ditempat saya, memang betul apa yang saya cakap. Titah ucapan Tengku Mahkota Johor membuatkan suasana jadi tak menentu.

"Din..gelap din.."

Kawan sebelah kiri saya bersuara. Saya pun pelik, saya pandang ke arah matahari..Cerah je..Memang masa tu saya tak tahu yang dia dalam keadaan kritikal untuk tumbang. Nak pandang dia tak boleh sebab semua orang pandang ke kanan masa tu. Memang sakitlah tengkuk nie.

"Din..gelap din..aku tak nampak apa-apa nie"

Ah sudah..saya pula yang risau. CONFIRM !! Memang si Khuzaimi ni nak tumbang.

"Ko cuba gerakkan ibu jari ko..main dalam kasut.."

"Lepas tu..tarik nafas panjang-panjang.."

Saya cuba bagi semangat pada dia..Dia diam..Mungkin sedang menenangkan diri dan praktikkan apa yang saya kata. Tapi lepas tu..

"Dup.."

Ah sudah..Si Khuzaimi jatuh menyembah bumi. Sepanjang latihan 2 minggu, dia tak pernah pun jatuh atau mengadu tak tahan. Tapi entah kenapa, pada hari kejadian..Dia tak mampu menahan. Rasa serba salah betul pada dia sebab tak dapat nak bantu sangat kat dia. Lagi sekali, suara penonton kembali rancak. Saya terus tumpu perhatian pada ucapan Tengku Mahkota Johor.

"Dengan ini, beta mengisytiharkan..anda semua sebagai Leftenan Muda..."

Alhamdulillah..Inilah kata-kata yang selama ini saya ingin dengar. Meremang bulu roma masa tu. Macam ni rupanya..kalau tak, sebelum ini saya sangkakan masa tauliah sorang-sorang akan dipasangkan satu paku dibahu..Dahlah ada seribu orang lebih. Sanggup ke? Betul tak? Namun, dengan titah baginda tersebut sudah cukup merasmikan kami sebagai Leftenan Muda dalam Pasukan Wataniah.

Macam-macam perasaan masa tu, terkenang 3 tahun latihan dalam PALAPES. Sebelum keluar baris, sekali lagi kami memberi tabik hormat dengan senjata kepada Baginda.

"Baris...Sedia !"

"Rusuk..Senjata"

"Hormat Diraja..Hormat senjata "

Waktu ni..memang betul-betul terasa meremang bulu roma. Tambah pula ketika lagu Negaraku dimainkan. Tah macam mana, tiba-tiba air mataku mengalir. Huhu..sentimental betul..Nasib baik tak banyak yang mengalir. Mungkin sebab saya ini anak tentera. Semangat ayah saya tetap saya bawak sampai bila-bila.. Lagu Negaraku juga mengingatkan saya semasa ayah saya ditugaskan ke Somalia pada tahun 1994. Masa tu kecik lagi..Tak tahu apa-apa pun. Bila orang tanya, saya jawab..

"Abah tak de..Abah pergi Somalia.."

Pernah sekali cikgu kelas tanya pada saya,

"Awak sedih tak bila ayah awak pergi Somalia?"

Saya jawab.. "Entah..biasa je"

Yelah, masa tu baru darjah 1. Mana tahu apa-apa. Ingat nak main jer..Tambah pulak masa sedara mara nak hantar ayah saya, saya leka bermain. Mak pulak tengah sedih masa tu..Yelah, isteri mana tak sedih kalau suami pergi ke negara orang yang sedang berperang. Betul tak? Memang waktu tu tengah krisis teruk, Somalia antara negara yang sedang berperang selepas Bosnia.

Tapi lepas tu, saya terasa yang ayah saya tiada dirumah. Kalau tak silap saya, hampir 6 bulan ayah saya berada di sana. Sebab tu bila menyanyikan lagu Negaraku, saya teringat peristiwa tersebut. Hanya terasa sedih dan pilu kerana seorang ayah pergi ke negara orang kerana ingin berbakti kepada negara. Semuanya atas tugas dan perintah.

"Ye Tuan..saya menurut perintah!"


Saya bangga mempunyai ayah macam nie..

Anda bagaimana?



10 comments:

On July 13, 2009 at 3:39 PM , din3187 said...

hehe... bez nye.. aien ske bnde2 cm ni.. klu aien tw awk antra dowg.. mst kte bleh jmpe kn jp.. pjumpaan antra blogger.. tp tgk pd awk la.. ~~ngee

 
On July 13, 2009 at 4:28 PM , din3187 said...

Hehe...xpela, x de rezki kot. Insyaallah, cadangan yang baik tu. perjumpaan antara blogger.. :D

 
On July 19, 2009 at 1:42 AM , din3187 said...

saya ada masa pentauliahan palapes di utm
ada nampak 2 gurl palapes yang tumbang tu & yang lain2
dalam hati kata kenapalah pasukan penyusung pun lambat sampai

btw: tahniah atas pentauliahan.... leftenan muda

 
On July 20, 2009 at 4:15 PM , din3187 said...

smart la bro....nice story!!!
tahniah....anda mempunyai ayah yang bagus
saya pun bangga dgn ayah saya

 
On July 20, 2009 at 4:33 PM , din3187 said...

To Seri : terima kasih..awak pun ada ye masa tu. mesti geramkan tengok pasukan pengusung lambat sampai..

To giler berkasanova : thankz bro..bukan senang nak ada semangat macam ayah sendiri kan?

 
On July 30, 2009 at 9:36 PM , din3187 said...

ooowhh...bru bru tauliah eh...

 
On July 30, 2009 at 9:40 PM , din3187 said...

A'ah...baru je..lebih kurang sebulan jugak la.. :D

 
On August 11, 2009 at 3:00 AM , din3187 said...

assalamualaikum...hai din....erm..bgus u crite,...memori u kuat...sekuat coklat getah yang biasa titi kunyah..uhhuhuuh....walaupun i x pergi time tauliah...walaupun i x dapat dengar ucapan seri mhkota johor..tapi bila i baca kisah u.....i cuba untuk hayati....thanks yer.......kngan palapes...kan kekal.......hingga hujung nyawa.......

 
On August 11, 2009 at 3:03 AM , din3187 said...

sahabat yang terbaik....sahabat palapes...............tu pendapat saya din...x tau pendapat awak...tapi sepanjang saya join plpes....saya bhgia ada diorg...ada kawan2 yg selalu kongsi ssh senang bersama...ada jurultih yg selalu....

 
On August 12, 2009 at 4:39 AM , din3187 said...

terima kasih tetamusepi_biru..itulah sebabnya saya abadikan kisah tersebut dalam blog ini. memang tak dapat dinafikan, setiap orang mudah lupa..jadi..sebelum saya lupa setiap detik manis semasa tauliah, lebih afdal saya abadikan semuanya dalam blog ini..mana tahu..5 tahun akan datang..kalau lah blog ini ada lagi..kan dapat ingat semua kenangan manis tu kan? :D

 

Comments