Kisah di UTM,Skudai 2

Filed under: by:
Share

Salam semua..

Sori sangat2 sebab tak dapat nak update blog nie selama seminggu. Buat pengetahuan semua, saya baru balik dari bercuti di Sabah pada hari Sabtu lepas ( 4 julai 2009 ) dan sekarang nie dah masuk UPSI semula. Kejap je rasanya dapat bercuti kat rumah. nangih

Oklah, demi menunaikan janji saya sebelum ni, saya akan sambung balik cerita di UTM, Skudai dan selepas tu saya akan sambung pula cerita bercuti di Sabah...Amacam? Nak dengar tak? peace

Kalau sebelum nie saya bercerita tentang aktiviti minggu pertama di UTM, kali nie pula saya akan cerita pula apa yang berlaku sepanjang sisa-sisa 2 minggu yang terakhir di sana..Huhu..azab tu 2 minggu. Nak tahu kenapa? Sebabnya, selama 2 minggu nie la kami kena berkawad untuk pentauliahan nanti. Dari pagi sampailah ke petang..Malam pula latihan watikah.Adeiyh...sampai satu tahap tu, saya rasa macam nak tercabut je kaki nie. Mana taknya, orang lain berkawad sedap je bunyi, yang saya pula macam tak "berlagu" langsung. Ladam pada kasut kawad pulak dah hancur, kalau berjalan tu memang serupalah dengan pakai kasut spike. Senyap je... blur

Apa yang menarik sepanjang 2 minggu nie, orang kat sana lebih gemar panggil kami dengan panggilan "cikgu"..Haha, bakal cikgu la katakan. Tapi yang tak tahan tu, RSM dari UKM selalu je sebut-sebut nama kami kat padang kawad. Dah la guna mikrofon, satu padang kawad dengar.

"Ko nie cikgu, ko kawad la betul-betul. Aku tahulah ko tak ada RSM"...

Pergh !! Pedih beb bila dengar macam tu. bising Tapi layan je lah..yang paling banyak kena tegur geng kami adalah dari kontinjen ke 2. Kat padang kawad tu ada 2 kontinjen. Kontinjen pertama di barisan hadapan, manakala kontinjen kedua di barisan belakang. Kebiasaannya, kontinjen pertama nie adalah dari geng-geng budak yang masuk pertandingan kawad. So, nak kata mantap tu boleh la..Haha.. ( mentang-mentanglah saya masuk geng budak kawad.. celebrate ). Latihan demi latihan..sampailah beberapa hari sebelum hari kejadian sebenar. Dalam hati saya nie memang risau, sebab dah banyak kali latihan ada saje tak kena. Kadang-kadang tu geram juga pada member-member nie, saya nie dah la duduk belakang ( barisan ke 3 ), kalau nak belok kiri tu memang azab. Tambah pula kalau perlahan jalan. Orang dibarisan hadapan ok, sebab hanya buka langkah kecik sahaja, tapi bagi kami yang berada dibarisan ke 3, kenalah buka langkah seluas-luasnya untuk cover balik barisan supaya sama semula. Yang geram tu, ada la mamat dan minah sorang nie buat tak reti je, kita orang dari belakang dah tegur supaya langkah besar dan cepat sikit, tapi tak juga menjadi. Huhu..sakit otot-otot nie nak mengejar semula. tension

Kemudian, 5 hari sebelum hari sebenar (15 Jun 2009 )..Kami ada raptai penuh dengan Pengarah Latihan Tentera Darat ( PLTD ), haha...Time nie la nak merasa pakai baju no 1. Bagi sesiapa tak tahu macam mana baju nombor 1 tu, meh tengok kat sini. Kalau kat kampung den dia panggil one dress..Hehe...jangan marah..


Pakaian masa raptai tersebut adalah 100% sama seperti mana pakaian yang bakal kami pakai pada hari sebenar. Memang terasa lah "aura" semasa pakai baju nie. Yela, mahal tu baju nie. Sekali dengan pakaian mess kit, semuanya hampir RM 1500 !! hah

Nak dijadikan cerita, masa raptai tu..saya tak sedar pada bahagian liang buang senjata M16, terdapat karat dibahagian tersebut...Arrghh !! Habis lengan baju no 1 saya. Banyak pulak tu kesan karat. Tapi nasib baik member-member bagitahu yang baju nie akan dihantar ke dobi semula sebelum hari sebenar..Fuuhh...Lega hati den.. sengihnampakgigi

Raptai tersebut berjalan dengan lancar, cuma biasalah sikit-sikit si RSM UKM asyik membebel je..bising Huhu..Dalam askar nie, bak kata orang..bila orang membebel dah lali dibuatnya. Sebab tu tak guna kalau korang semua membebel dengan askar nie. Buek habis bogheh jo !! Hehe...Ok lah, rasanya cukup kot saya cerita tentang latihan sebelum hari sebenar. Actually banyak lagi, tapi saya skip la mana yang tak penting ye..Sebab mato den nie dah boghek nie. Katil pula asyik memanggil-manggil. Hehe...Kita sambung nanti yer.. Bye-bye..




3 comments:

On July 16, 2009 at 1:57 AM , din3187 said...

ngehe2. cggg blog ni.. *_* slm kenal gk..

 
On July 16, 2009 at 2:15 AM , din3187 said...

hihi.. yer la. bkl cekgu sggup bkwd. tbik gk ni. tp palapes mmg best la. huhu. dlu abg sy ada msuk. dia kt unimas.
*_*

 
On July 23, 2009 at 12:38 AM , din3187 said...

aisey.. LtM B

 

Comments